Polskie Koleje Państwowe autobusami woziły turystów do Czorsztyna

Przystanek autobusowy i kasa biletowa w Czorsztynie w 1949 roku. Po drugiej stronie drogi stała Gospoda Sperlinga/ Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

To niesamowite zdjęcie pochodzi z 1949 roku. W pierwszej chwili patrzy się i widzi przystanek autobusowy, a właściwie jakiś drewniany budynek z ogromnym napisem „CZORSZTYN”, a nad nim no właśnie …
Patrząc na to zdjęcie można się zastanawiać czy ktoś się nie pomylił wpisując nad wielkim napisem CZORSZTYN skrótu nazwy polskich kolei: P.K.P. zamiast PKS. Skąd PKP w Czorsztynie skoro tam nigdy nie było i nie ma linii kolejowej?

Historia zaczyna się pod koniec lat 20 XX wieku, kiedy to w odrodzonej kilkanaście lat wcześniej Polsce zaczęto tworzyć sieć komunikacyjną, zarówno kolejową jak i autobusową. Przygotowania do jej stworzenia trwały kilka lat, a zaczęły się w roku 1928, by zostać sfinalizowane w roku 1934. Stworzono wówczas co co nazywało się Komunikacja Samochodowa PKP i zbudowano jej strukturę zarówno w Warszawie jak i w terenie. Misję stworzenia ówczesnych linii PKS powierzono Polskim Kolejom Państwowym !

PKP zaczął tworzyć komunikację autobusową w Polsce praktycznie od zera wytyczając szlaki, trasy komunikacyjne. Na początku lat 30 XX w. zakupiono pierwsze autobusy i organizowano garaże. Oficjalna inauguracja i poświecenie pierwszych linii autobusowych PKP miało miejsce 30 maja 1934 r. o 9 rano w garażach przy Chmielnej w Warszawie. Autobusowa flota PKP liczyła wówczas 55 pojazdów i w pierwszym roku swojego funkcjonowania obsługiwała 2 800 km tras, na których przetransportowano ponad 861 tys. pasażerów.

Gospoda u Sperlinga w Czorsztynie około 1930 roku

Flota autobusów PKP rosła z każdym kolejnym rokiem i w roku 1938 r., po 4 latach działalności liczyła już 152 autobusy i odnotowała ogółem przewóz ponad 4 milionów pasażerów. Duże zainteresowanie taką formą podróżowania po kraju spowodowało zwiększenie częstotliwości kursów pomiędzy stacjami a miejscowościami oddalonymi od tras kolejowych.

Od 1939 roku PKP zaczęła uruchamiać oddzielne kasy biletowe dla przedsprzedaży biletów na swoje autobusy. Dodatkowo uruchomiono sezonowe kasy biletowe w miejscowościach turystycznych m.in. w Czorsztynie, Zakopanym, Szczawnicy, Krościenku czy Busku.

Przystanek i kasa biletowa PKP w Czorsztynie powstała najprawdopodobniej jeszcze przed wybuchem II wojny światowej od strony Dunajca na przeciwko Gospody Sperlinga i wówczas był to jeden przystanek dla autobusów zatrzymujących się w Czorsztynie zarówno jadących w kierunku Niedzicy jak i Nowego Targu czy Szczawnicy.

W latach powojennych w 1949 roku jak widać na zdjęciu przystanek i kasa biletowa stały jeszcze w tym samym miejscu na przeciw Gospody u Sperlinga. Nowe przystanki powstały najprawdopodobniej w latach 60. XX wieku i było ich więcej. Dwa były w okolicach tzw. Skrzyżowania – jeden tam gdzie ten postawiony pierwotnie od strony Dunajca i drugi od strony Gospody Sperlinga dla autobusów jadących w kierunku Nowego Targu i jeszcze jeden w kierunku Szczawnicy. Dodatkowy przystanek autobusowy był także bliżej zamku w Czorsztynie, za mostkiem w kierunku Niedzicy, koło Grzybka.

Dziś cały ten teren znajduje się na dnie Jeziora Czorsztyńskiego.

Podziękowania za dotarcie do informacji wykorzystanych w artykule kierujemy do Pani Beaty Niewiadomskiej- Bochnak i Pani Grażyny Marek Singh.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, udostępnianie tylko za zgodą redakcji portalu staryczorsztyn.pl/MMC

Przeczytaj także:
Tego widoku nie zobaczycie nigdy więcej: Przystań flisacka w Czorsztynie – Stary Czorsztyn

Shares